Třídní vzdělávací program
Činnost ve škole je realizována podle třídního vzdělávacího programu:
"Putování s myškou Vteřinkou a kočkou Rafičkou"
V pondělí jsme všichni netrpěliví. Jaký kouzelný čas si pro nás myška Vteřinka s kočkou Rafičkou připravily? Někdy si pro nás připraví hádanku a my hádáme, jaký čas budeme prožívat. Jindy na to děti přijdou samy a myška s kočkou jim pouze potvrdí, že je to tak. Také se stane, že Vteřinka s Rafičkou zaspí a vůbec neví, jaký kouzelný čas nám nastane. Je tu tedy možnost, aby si děti samy určily téma, a zároveň je tu i dostatek prostoru reagovat na témata nepředvídatelná (situační).
V pondělí se tedy posadíme do kruhu, a když se dovíme, jaký kouzelný čas nám nastane, začne velké přemýšlení a vymýšlení. Domlouváme se, co si společně zahrajeme, nakreslíme, zazpíváme, vyrobíme, naučíme se, co je potřeba si k danému tématu připravit a jakým způsobem zapojíme rodiče. Jeden nápad je lepší než druhý a už začínáme.
Společná pravidla:
Podle těchto pravidel se snažíme chovat a jednat. Jsou tvořena společně s dětmi.
- Umíme pozdravit, rozloučit se, poprosit a poděkovat.
- Udržujeme čistotu, věci vracíme na své místo.
- Říkáme své názory (myslím si..., vadí mi..., líbí se mi...).
- Navzájem si pomáháme, spolupracujeme.
- Když mi něco nejde, poprosím o pomoc.
- Všichni jsme kamarádi (vážíme si a respektujeme jeden druhého).
- Jsme k sobě ohleduplní, vzájemně si nasloucháme (co kamarád nebo dosplělý říká).
- Pečujeme o své zdraví.
- Chráníme sebe a přírodu.
- Bereme jen to, co nám patří.
Témata:
Podzimní čas- Čas kamarádství
Čas všetečných otázek
Čas babího léta
Čas dušičkový
Čas proměn
Čas vůně jablíček
Čas podzimního malování
Čas dešťových kapek
Obsah: Integrovaný blok je zaměřen na adaptaci nových dětí, seznámení s vnitřním prostředím, okolím a režimem mateřské školy. Seznámení s myškou Vteřinkou a kočkou Rafičkou střídáním časů. Stanovení pravidel společně s dětmi, podle kterých se všichni budeme chovat a jednat. Práce s tématy podle podzimního počasí, přírodních jevů a koloběhu v přírodě, podle svátků a tradic v tomto období.
Zimní čas - Čas všetečných otázek
Čas vánočního cinkání
Čas zimních radovánek
Čas zimního spánku
Čas nemoci
Čas karnevalového reje
Čas pohádek na dlani
Čas sněhových závějí
Čas plnění dětských přání
Čas ptačích peříček
Čas voňavých buchet
Obsah: Integrovaný blok je zaměřen na kvalitní prožití zimních svátků a zvyků vánočních a masopustních. Seznámení s ročním obdobím, jeho vlastnostmi a proměnami. Je zde ponechán prostor pro témata netýkající se ročního období, ale všeobecných znalostí dítěte o sobě a společnosti, např. moje tělo a zdraví, pracovní profese atd. Jak žijí zvířata v zimě a jak jim pomáhat.
Jarní čas - Čas všetečných otázek
Čas proměn
Čas velikonoční
Čas máminých úsměvů
Čas včelího rojení
Čas sněženkový
Čas putování
Obsah: Integrovaný blok je zaměřen na svět fauny a flóry, probouzející se přírodu. Rodící se život ve světě zvířat i lidí. Velikonoční svátky a tradice. Prohlubování kamarádství, rodinných vztahů a vztahů dítěte k dospělým. Konec tohoto bloku a nový tématický blok protíná každoročně projekt zaměřený na téma domluvené učitelkami.
Letní čas - Čas kamarádství
Čas pohádek na dlani
Čas rozloučení
Čas putování
Čas sportovní
Obsah: Integrovaný blok je zaměřen na ukončení projektu zahradní slavností. Rozloučení s dětmi nastupujícími po prázdninách do 1. třídy. Bezpečnost při dopravních situacích. Seznámení s exotickými krajinami a cestováním. Letní sporty a radovánky. Rozloučení se školním rokem. Prázdniny, dovolená.